12 عارضه مهم کاهش وزن سریع

يک متخصص تغذيه با تاکيد بر اينکه کاهش وزن اصولي و تناسب اندام ماندگار نيازمند زمان و ايجاد عادت‌هاي غذايي مناسب است، گفت: اين نوع کاهش وزن بدون گرسنگي و عوارض بوده و امکان چاقي مجدد در آن بسيار کم است.
دکتر بهمن محمدي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه کاهش وزن سريع با عوارض همراه است، گفت: ريزش موها، چين و چروک و شلي پوست صورت و بدن، ضعف اعصاب، افت فشار خون و ضعف و بي‌حالي، پوسيدگي دندان‌ها، بروز سنگ کيسه صفرا، ورم و زخم معده، يبوست و حتي افسردگي از عوارض کاهش وزن سريع هستند.
وي با تاکيد بر اينکه کاهش وزن سريع، موجب مقاومت بدن در برابر لاغري مي‌شود، گفت: کاهش وزن سريع که به طور معمول در جريان کم‌خوري و ورزش شديد روي مي‌دهد، بدن را تحت فشار قرار داده و بدن در برابر لاغري مقاومت مي‌کند. بدين ترتيب، به تدريج سرعت کاهش وزن کند و بالاخره در جايي کاهش وزن متوقف مي‌شود.
اين متخصص تغذيه افزود: علت اين امر نياز بدن به حفظ بافت چربي به عنوان ذخيره حياتي انرژي بدن در مواقع گرسنگي و قحطي است و بدن تلاش مي‌کند به هر صورت ممکن ذخيره چربي را حفظ کند.
بهمني خاطر نشان کرد: شخصي که با انجام تمرينات ورزشي شديد و کم‌خوري لاغر شده است اگر به هر دليلي نتواند به همان شدت سابق ورزش کند، ورزش را رها کرده يا غذاي خود را افزايش دهد، بدن سريع واکنش نشان مي‌دهد، مجددا وزن افزايش يافته و آن شخص چاق مي‌شود. از طرف ديگر، کم خوردن و گرسنگي سرانجام مقاومت فرد را در هم شکسته و ممکن است باعث شود که حتي بيشتر از قبل غذا بخورد و چاق‌تر شود.
اين متخصص تغذيه تاکيد کرد: در دوران کاهش وزن بايد عادات غذايي چاق‌کننده مانند خوردن غذاهاي چرب و پرکالري و مواد غذايي کم‌خاصيت و چاق‌کننده، (نظير هله هوله و شيريني‌جات) را به تدريج کنار گذاشت و عادت‌هاي غذايي مناسب، مانند خوردن غذاهاي مفيد و کم‌کالري، نظير سبزيجات، سالاد و مواد پروتئيني را جايگزين آن‌ها کرد و لبنيات، ميوه‌ها، نان و برنج نيز بايد در حد متعادل مصرف شود.

بهمني يادآور شد: پياده‌روي در کاهش وزن بسيار موثر است و اگر همراه با رژيم غذايي باشد، تاثير آن بيشتر است. البته پياده‌روي بايد با سرعت متوسط و روزانه به مدت نيم تا يک ساعت انجام شود و تا دو ساعت پس از اتمام آن تنها آب نوشيده شود. نوشيدن يک ليوان آب هر نيم ساعت يک بار توصيه مي‌شود و لاغر شدن را سرعت مي‌بخشد.
اين متخصص تغذيه افزود: بهترين زمان براي پياده‌روي پس از صرف صبحانه است. کساني که امکان پياده‌روي در صبح را ندارند، مي‌توانند عصرها پياده‌روي کنند. بهتر است مدت پياده‌روي از يک ساعت بيشتر نشود؛ چراکه ممکن است در بدن ايجاد مقاومت کند. در اين حالت باوجود کاهش وزن بدن اما پس از مدتي روند کاهش وزن متوقف مي‌شود.
بهمني تصريح کرد: پياده‌روي کمتر از نيم ساعت نيز تاثير چنداني در لاغري ندارد. البته افرادي که وزن‌شان زياد است و آمادگي جسماني خوبي ندارند يا به کمر درد يا آرتروز مبتلا هستند، لازم است در ابتدا مدت و سرعت پياده‌روي‌شان کمتر باشد و به تدريج بيشتر شود.
اين متخصص تغذيه در پايان گفت: اگر کسي امکان پياده‌روي ندارد يا مايل است با ورزش و تمرينات ايروبيک وزن خود را کاهش دهد، لازم است براي حفظ وزن خود تمرينات ايروبيک را همواره ادامه داده و چنانچه به هر دليل ورزش را قطع کند، لازم است از غذاي مصرفي خود بکاهد. بدين ترتيب از افزايش مجدد وزن جلوگيري مي‌شود.