رژیم مديترانه اى ،موثرترین و سالم ترین رژیم دنیا

تحقیقات نشان مى دهد كه یك غذاهای مدیترانه ای‌ سالم ترين و رژيمى ترين وعده هاى غذايى هستند.

غذاهایى تازه:
مبنای رژیم غذای مدیترانه ای بر اساس یك رژیم متوازن از چربى كم خطر و هیدرات كربن سالم و سبزیجات فراوان تنظیم شده است.پروتئین این غذاها بیشتر از سبزیجات بدست مى آید. دكتر ویلت والتر از دانشگاه‌هاروارد مى گوید بخور و بنوش و سالم باش این كاریست كه ساكنان سواحل مدیترانه انجام‌ می‌دهند.

استفاده از غلات :
سعی كنید از تمام غلات یك بشقاب كوچك مانند سالاد در هر وعده غذا استفاده كنید .قبل از غذا آن را میل كنید چرا كه در آن صورت كمتر غذا مى خورید و در ضمن قند خون و بیمارى‌هاى قلبى هم كمترشما را در گیر مى كند.برای شروع به نكات زیر عمل كنید:
1.ابتدا نان سبوس دار یا گندم كامل را در هرم غذایی خود بگنجانید.
2.بیشتر به جاى برنج از ارزن خوراكى يا ديگر غلات استفاده كنید.
3.به سوپ‌هایتان جو پرك اضافه كنید و بگذارید 30 بجوشد تا نرم شود . اين سوپ مغذى است و تا حد زيادى اگر قبل از غذا خورده شود از پر خورى جلو گيرى مى كند.
4.از خرید شیرینى برچسب مواد تشكیل دهنده را نگاه كنید . سعی كنید شیرینى‌هایی را بخرید كه شكر و مواد قندى كم و غلات با پوست دارد.
5.غذاى شما را فقط غله‌هاى سرد تشكیل مى دهد از 4گرم در هر وعده تجاوز نكند.

استفاده از روغن‌هاى گیاهى:
تحقیقات نشان داده 2 قاشق روغن زیتون در هر وعده مى تواند بساری از التهابات داخلى را كاهش دهد. و در سلامتى قلب و بهبود بیمارى‌هاى گوارشى بسیار موثر است. از دیگر روغن‌هاى سالم روغن كنولا و سویا است و همچنین روغن و كره بادام زمینى . استفاده از روغن‌هاى هیدروژنه و چربى‌هاى ترانس را كاهش دهید و روغن‌هاى گیاهى و مایع را جایگزین آنها كنید.

بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده كنید:
سعی كنید تا جایی كه‌ می‌توانید بشقاب غذای خود را میوه و سبزیجات پر كنید . سبزیجات را سرخ نكنید بلكه بخار پز یا آب بز كنید و برای خوش طعم شدن به آنها چاشنى‌هایى مثل میخك ، سیر ، پیاز و یا فلفل اضافه كنید.

از ماهى بیشتر استفاده كنید:
كسانى كه ماهى جزو غذا‌هاى اصلى آنهاست از سلامت قلبى و بدنى بیشترى نسبت به كسانى كه ماهى نمى خورند برخوردار هستند. ماهى را كباب كنید و مصرف كنید چرا كه روغن كمتر مى برد و خوش طعم مى شود . و اگر سرخ كرده آن را دوست دارید سعی كنید مدت زمان سرخ كردن را كم كنید و روغن كم استفاده كنید.

از خشكبار و سبزیجات بنشنى استفاده كنید:
بادام از جمله آجیل‌هایى است كه وزن را تنظیم مى كند چرا كه با خوردن چند عدد بادام شما احساس سیری مى كنید . آجیل‌ها و سبزیجات بنشنى منبع مفزى از املاح معدنى و ضرورى برای بدن هستند و با وجود چرب بودن چربى مضر خون را بالا نمى برند.سعی كنید سبزیجات بنشنى را حداقل هفته اى یك بار جایگزین گوشت كنید برای مثال از عدس و یا عدسى به عنوان یك وعده غذاى سالم و رژیمى یك روز در هفته استفاده كنید.