درمان‌های خانگی برای دردِ مفاصل

تعداد قابل توجهي از مردم دنيا به نوعي با عارضه التهاب مفاصل دست‌ به گريبان هستند و بنابراين تعجبي ندارد که برخي از روش‌هاي درماني خانگي براي اين عارضه با گذشت سال‌ها طرفداران بيشتري پيدا کنند.

به گفته «کريس دي‌ آدامو» استاديار دانشکده پزشکي دانشگاه مريلند و متخصص طب مکمل با بيان بخشي از تجارب شخصي خود در درمان دردهاي مفصلي مي‌گويد: بکارگيري ترکيبي از مواد طبيعي همچون زردچوبه، زنجبيل و ژلاتين براي درمان و تسکين التهاب مفاصل کاربرد دارد اما سوال اين است که آيا هيج روش‌ درماني جايگزين نيز براي کاهش علائم اين عارضه وجود دارد؟

سايت تخصصي «اوري دي هلث» در اين مقاله به معرفي برخي از روش‌هاي درماني خانگي که براي تسکين درد‌هاي ناشي از التهاب مفاصل طرفدار پيدا کرده‌اند پرداخته که برخي از آنها عجيب به نظر مي‌رسند و شايد هرگز به گوش‌تان نخورده باشند. برخي از اين روش‌ها لزوما در تسکين اين عارضه موثر نيستند و برخي نيز تاحدودي آشناتر هستند:

- نيش زنبورعسل: زنبورداران معتقدند گزيدگي متعدد با نيش‌ زنبورها، آنها را از ابتلا به التهاب مفاصل در امان نگه مي‌دارد. هرچند تحقيقات کافي و علمي در مورد اينکه فرد بايد به چه ميزان در معرض نيش زنبور قرار گيرد تا از درد التهاب مفاصل راحت شود، انجام نگرفته است.

- سم مار: برخي معتقدند سم مار نيز همچون نيش زنبور مي‌تواند به دليل کاهش التهاب، در تسکين عارضه التهاب مفاصل موثر باشد اما در اين روش نبايد از مارهاي سمي استفاده کرد که البته اين شيوه نيز به اثبات نرسيده است.

- اسپري روان‌کننده WD-40: اين اسپري‌هاي روغني که جهت از بين بردن زنگ توليد شده‌اند قطعا براي برطرف کردن صداي لولاها هستند نه براي رفع صداي مفاصل خشک و ملتهب اما برخي از مردم براين‌باورند که اين شيوه در درمان التهاب مفاصل موثر است. توليدکنندگان اين اسپري‌ها مي‌گويند درست است که اين محصول بيش از 2000 کاربرد دارد اما قطعا تسکين درد مفاصل جزو اين موارد نيست. متخصصان مي‌گويند افرادي که معتقدند استفاده از اين اسپري در تسکين دردشان موثر بوده احتمالا به دليل احساس خنکي پس از اسپري کردن روغن روي مفاصلشان به صورت موضعي به اين نتيجه رسيده‌اند اما اين تاثير سطحي است که حتي در موارد متعدد مي‌تواند موجب واکنش‌هاي پوستي شود.

- دستبند مسي: براي برخي افراد استفاده از دستبندهاي مسي يکي از ضرورت‌هاي تسکين درد ناشي از التهاب مفاصل است. اين افراد معتقدند که مس داراي خواص آنتي‌اکسيداني است که مي‌تواند موجب کاهش التهاب مفاصل شود. هرچند شواهد قطعي براي تاييد تاثير دستبند مسي در کاهش علائم اين عارضه وجود ندارد.

- ژلاتين: اگرچه گفته مي‌شود که مصرف يک وعده در روز از مواد ژلاتيني مثل ژله به تسکين درد مفاصل کمک مي‌کند چون خاصيت غضروف سازي دارد اما نمي‌توان در مصرف آن زياده‌روي کرد زيرا گنجاندن قند در وعده غذايي، خود عامل التهاب مفاصل است.

- خودداري از مصرف خانواده بادنجانيان: پرهيز از مصرف گياهان خانواده بادنجانيان براي تسکين درد التهاب مفاصل توصيه مي‌شود. اين خوراکي‌ها شامل فلفل، گوجه فرنگي، سيب‌زميني و بادنجان مي‌شوند. بررسي‌ها حاکي از آن است که آلکالوئيد موجود در اين مواد خوراکي خود عامل بروز التهاب مفاصل است. البته مشاهده تاثير حذف اين خوردني‌ها از رژيم غذايي و کاهش التهاب، مدتي طول مي‌کشد. به علاوه برخي ديگر از مواد خوراکي مانند گلوتن و مواد لبني براي افرادي که به آنها حساس هستند مي‌تواند درد مفاصل را تشديد کند.

- زنجبيل و زردچوبه: در بررسي‌هاي آزمايشگاهي مشخص شده که مکمل‌هاي حاوي زردچوبه و زنجبيل داراي خواصي براي کاهش التهاب مفاصل هستند. تاثير اين مواد در کاهش التهاب و درد مفاصل به لحاظ علمي نيز ثابت شده است.