بخورید و جوانتر شوید

آيا مي‌خواهيد چين‌وچروك پوستتان را از بين ببريد، حافظه‌تان را تقويت كنيد، از ابتلا به بيماري‌ها پيشگيري كنيد و با عوارض سالخوردگي مقابله كنيد؟ راه و روش رسيدن به اينها روي ميز آشپزخانه است!

اولين گام براي مقابله يا علايم بالا رفتن سن، رعايت رژيم غذايي است. در اينجا با برخي از بهترين مواد غذايي و فوايد آن‌ها براي جواني و سلامت آشنا مي‌شويد. مصرف اين خوراكي‌هاي معجزه آسا به شما كمك مي‌كند، جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسيد و از نشانه‌ها و بيماريهاي پيري دور بمانيد.

1 - روغن زيتون: از ايجاد چين و چروك پوست جلوگيري مي‌كند
اگر مي‌خواهيد پوستي صاف داشته باشيد يا از ايجاد چين و چروك بيشتر جلوگيري كنيد، روغن زيتون مصرف كنيد. رژيم‌هاي غذايي سرشار از روغن زيتون و ساير محصولات مديترانه‌اي مثل ميوه‌ها، سبزيجات، انواع مغز‌ها و بنشن و همين طور نان‌هاي غلات كامل در جلوگيري از پيري پوست موثرند.

مواد مفيد ديگر:
مصرف بيشتر ويتامين C و امگا ?، زرده تخم مرغ و گوشت گاو منابع خوبي از آن هستند و مي‌توانند به جوان ماندن پوست كمك كنند. مواد موجود در پوست حبه‌هاي انگور هم خاصيت ضدچين و چروك پوست دارد.

2 - تخمه آفتاب گردان: سفيد شدن مو را به تاخير مي‌اندازد

سفيد شدن مو، نشانه بالا رفتن سن است اما اغلب اين مساله در سنين ??سالگي آغاز مي‌شود. البته بعضي افراد تا سنين ?? سالگي هم موي سفيد ندارند. علت سفيد شدن مو، كم شدن ميزان ملانين است كه در برخي موارد در اثر كمبود مس به وجود مي‌آيد، بنابراين مصرف مواد غذايي كه مس بالايي دارند، مانند تخمه آفتابگردان، مي‌تواند مفيد باشند.

مواد مفيد ديگر:
خرچنگ، صدف و بادام هم سرشار از مس هستند. ويتامين B? موجود در غلات كامل و بسياري از سبزيجات نيز توليد ملانين را افزايش مي‌دهد.

3 - ماهي‌هاي روغني: خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ?? درصد كاهش مي‌دهد
مصرف ماهي‌هاي روغني مانند ماهي آزاد، به طور چشمگيري از خطر ابتلا به سرطان پروستات مي‌كاهد. براساس تحقيقات، در مرداني كه بيش از يك بار در هفته ماهي مي‌خورند، احتمال ابتلا به اين بيماري حدود ?? درصد كاهش پيدا مي‌كند. دليل اين امر وجود امگا? در اين ماهيهاست. حتي در مرداني كه فقط يك تا سه بار در ماه از اين نوع ماهي‌ها مصرف مي‌كنند، در مقايسه با كساني كه اصلا ماهي نمي‌خورند، خطر ابتلا به سرطان پروستات تا ?? درصد كاهش مي‌يابد. حتي برخي پزشكان مدعي شده‌اند رعايت اين رژيم غذايي، اثر وراثت را نيز در ايجاد سرطان پروستات به يك پنجم تقليل مي‌دهد.

مواد مفيد ديگر:
خوردن سخت‌پوستان دريايي هم به دليل داشتن امگا?، بر پروستات اثر محافظتي دارد و از احتمال ابتلا به سرطان پروستات مي‌كاهد.

4 - سيب: خطر ابتلا به سرطان را كم مي‌كند
خوردن مواد غذايي داراي « كرستين » بالا، خطر ابتلا به بعضي سرطان‌ها را كاهش مي‌دهد. اين ماده كه در سيب و پياز يافت مي‌شود، ضدالتهاب بوده و داراي خاصيت آنتي اكسيدان است. از دوران بسيار دور سيب را ميوه معجزه آسا مي‌دانستند و مدعي بودند خوردن يك عدد آن در طول روز مي‌تواند عمر بشر را طولاني كند.

مواد مفيد ديگر:
رژيم‌هاي غذايي غني از ميوه و سبزيجات، خطر ابتلا به برخي سرطان‌ها را كاهش مي‌دهد. سبزيجاتي مانند گل كلم، كلم برگ و بروكلي نيز در محافظت در مقابل سرطان بسيار مفيدند.

5 - ماهي آزاد (سالمون): باعث سلامت قلب مي‌شود
غذاهايي مانند ماهي آزاد كه امگا? بالايي دارند خطر بروز حمله قلبي را كاهش مي‌دهند، فشار خون، تري گليسيريد و كلسترول را پايين مي‌آورند و از تشكيل رسوب چربي در رگ‌ها جلوگيري مي‌كنند. پس سعي كنيد در هفته حداقل سه بار ماهي بخوريد.

ساير فوايد:
امگا? كه در گردو، بذركتان، دانه سويا، آووكادو و روغن زيتون هم وجود دارد، به كاهش التهاب كمك مي‌كند و عملكرد مغز را بهبود مي‌بخشد.

6 - جگر: مو‌ها را پرپشت مي‌كند
در آمريكا، بيش از ?? درصد از مردان زير ?? سال و ?? درصد از زنان، ريزش مو دارند. متداول‌ترين علل ريزش مو وراثت، بيماري، رژيم غذايي نامناسب و استفاده از بعضي داروهاست. اما « بيوتين » كه معمولا در فرآورده‌هاي سويا، جگر و تخم مرغ يافت مي‌شود، مي‌تواند به رويش مجدد مو‌ها كمك كند.

مواد مفيد ديگر:
تركيبات دارويي مولتي ويتامين ( به شكل قرص يا شربت ) كه داراي مقدار كافي و مناسب ويتامين‌هاي A، B?، B?، B?، B??، C، E، كلسيم، منيزيوم و پتاسيم هستند، در جلوگيري از ريزش مو موثرند (هر دارويي را بايد با تجويز و صلاحديد پزشكان استفاده كرد ).

7 - بلوبري: از ضعيف شدن حافظه جلوگيري مي‌كند
ممكن است حتي در سنين ?? سالگي، متوجه تغييراتي در حافظه‌تان شويد. بنابراين بهتر است همين حالا به فكر راه چاره باشيد. خوردن بلوبري براي تقويت حافظه فوق العاده موثر است. بخصوص تركيبات « آنتوسيانين » كه باعث ايجاد رنگ تيره در اين ميوه مي‌شود، بسيار مفيد است.
ساير فوايد: آنتوسيانين مي‌تواند از شما در برابر برخي سرطان‌ها و بيماري‌هاي وابسته به افزايش سن، محافظت كند.