9 عادت پس از 30 سالگی

در ?? تا ?? سالگي، بدنتان نسبت به ?? تا ?? سالگي بسيار متفاوت است. در سال‌هايي که جوان تريد، سالم، خوش اندام، لاغر ماندن، و همچنين عضله سازي بسيار راحت‌تر است. اما از آنطرف هر چه پا به سن بگذاريد، سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد.
اگر دوست داريد زماني که به ?? سالگي رسيديد سالم باشيد (و البته حتي تا ?? يا ?? سالگي‌تان)، وقتش رسيده تا هنوز که جوانيد، عادات تناسب اندامي را در زندگي‌تان شکل دهيد.

?. آب بيشتري بنوشيد
کمبود آب، باعث ذخيره‌ آب در بدن، سالخوردگي پوست، سوخت و ساز کند، و بسياري مشکلات ديگر مي‌شود. اگر به خودتان عادت دهيد تا وقتي هنوز جوانيد آب بيشتري بنوشيد، خواهيد توانست سرعت روند سالخوردگي‌تان را کاهش دهيد.

?. مرتب با وزنه تمرين کنيد
به مرور که پيرتر مي‌شويد، هم حجم عضلاتتان را از دست خواهيد داد و هم قدرتشان را. از طرفي هرچه عضلات کمتري داشته باشيد، در روز کالري کمتري خواهيد سوزاند. اگر دوست داريد تا خوش اندام بمانيد، حالا وقتش است که بصورت منظم با وزنه تمرين کنيد. مقداري تمرينات کارديوتان را کاهش دهيد، و به سمت تمرين با وزنه يا تمرينات قدرتي با استفاده از وزن بدن برويد.

?. فرم صحيح را ياد بگيريد
سر خودتان را شيره نماليد که تمرينات قدرتي‌تان را صحيح انجام مي‌دهيد! درست است که وقتي جوانيد، زياد نگران آسيب ديدگي‌ها نيستيد، اما به تدريج که پا به سن مي‌گذاريد، اگر با فرم صحيح تمرين نکنيد، بدنتان آسيب خواهد ديد. پس حالا وقتش است که فرم صحيح تمرينات را دقيقا ياد بگيريد.

?. تغييرش دهيد
اگر مرتبا تمريناتتان را تغيير دهيد، بدنتان را در مسير صحيحي نگاه خواهيد داشت. پس بجاي اينکه به يک روتين تمرين با وزنه و کارديوي خاص بچسبيد، هر ماه تمريناتتان را تغيير دهيد.

?. پس از ورزش ذخايرتان را پر کنيد
شايد پر کردن دوباره‌ ذخاير انرژي بدن پس از ورزش، به نظرتان مهم نرسد، اما حقيقت اين است که رساندن کربوهيدرات و پروتئين به بدن تا ?? دقيقه پس از ورزش، کمک خواهد کرد تا دوباره انرژي بگيريد و رشد عضلاتتان بدون عيب و نقص باشد.

?. کفش ورزشي‌تان را مدام عوض کنيد
ممکن است با کفش ورزشي‌تان راحت باشيد، اما پس از ? ماه دويدن بايد آنها را عوض کنيد. به خودتان عادت دهيد که پس از هر ? تا ? ماه استفاده از کفش‌هايتان آنها را عوض کنيد تا از فشارهاي بيهوده و آسيب‌هايي که بين دوندگان متداول است در امان بمانيد.

?. در برنامه قرارش دهيد
اگر در حال حاضر سختتان است که وقتي براي تمرينتان باز کنيد، تصور کنيد که وقتي سنتان بيشتر شود، چقدر سخت‌تر خواهد شد. اصلا مهم نيست چقدر برايتان سخت است که وقتي برايش پيدا کنيد، ورزش را به بخشي از زندگي‌تان تبديل کنيد.

?. به سراغ پيلاتس و يوگا بروي
فقط نبايد عضله بسازيد، بلکه بايد تعادل، وضعيت قرارگيري بدن، و البته انعطاف پذيري تان را نيز بهبود ببخشيد. هم پيلاتس و هم يوگا، انتخاب‌هايي عالي براي داشتن اندامي متناسب در هر مرحله‌اي از زندگي هستند. پس حداقل يک يا دو روز در هفته را به اين تمرينات اختصاص دهيد.

?. از آن لذت ببريد
اگر ياد بگيريد که از ورزشتان لذت ببريد، برايتان خيلي راحت‌تر خواهد بود که براي سال‌هاي پيش رو به برنامه‌تان بچسبيد. پس به دنبال راه‌هايي باشيد که چاشني تمرينتان کنيد، مثلا گوش دادن به موزيک يا کتاب‌هاي صوتي، انجام ورزشي که عاشقش هستيد، يا مطالعه‌ي کتاب هنگامي که روي دوچرخه ثابت نشسته‌ايد.

منبع: تناسب اندام