تدابیر حفظ سلامت در پایان پاییز از دیدگاه امام رضا

سید جواد علوی کارشناس طب سنتی، اظهار داشت: رساله ذهبیه سبک زندگی از امام رضا علیه السلام است که در صورت عمل به آن، جسم و روح انسان از سلامت برخوردار خواهد بود و از بیماری در امان خواهد ماند و نیز باعث حفظ سلامتی در پاییز خواهد شد.
به گفته وی امام رضا علیه السلام در کتاب رساله ذهبیه؛ ایشان برای ماه تشرین ثانی که از 23 آبان تا 22 آذر است توصیه‌های طبی ارزشمندی دارد که رعایت آن می‌تواند مفید باشد.
این کارشناس طب سنتی افزود: در این ماه باران موسمی قطع می‌شود و برخی از کارها مانند نوشیدن آب در شب نهی شده است. همچنین، باید توجه داشت که رعایت این توصیه‌های طبی خود مانع بروز بیماری در افراد خواهد شد.
علوی بیان کرد: از 23 آبان تا 22 آذر که طبق تقویم رومی «تشرین دوم» نام دارد، حمّام رفتن و جِماع (نزدیکی جنسی) باید کاهش پیدا کند و باید دانست که خواب سلطان مغز است و قوام و دوام نیروهای بدنی بسته به خواب است.
وی بیان داشت: بهتر است که افراد صبح که از خواب بیدار می‌شوند یک جرعه آب گرم بنوشند و از خوردن سبزی‌های گرمی چون کرفس، نعناع و تره تیزک (شاهی) پرهیز کنند.
این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: خوب است افراد شب‌ها بعد از خوردن شام دو ساعت بیدار باشند و قبل از خواب اجابت مزاج داشته باشند زیرا اجابت مزاج از ارکان حفظ سلامتی است و با سلامت انسان ارتباط مستقیم دارد.
منبع: تسنیم