ژله استخوان‌ساز است؟

اين روزها کودکان در محيط بسيار آلوده ‏اي زندگي مي‏کنند و در معرض تماس با فلزات سنگيني چون سرب، جيوه و کاديوم هستند که به مرور زمان در بدن آنها جمع مي‌شود. اين تجمع مي‏تواند باعث بروز مشکلاتي مانند ناتواني در يادگيري، بيش ‏فعالي و افسردگي در آنها شود، بنابراين در برهه‏ اي از زمان که رشد کودک سريع‌تر مي‌شود، بايد به مساله تنوع و تعادل در برنامه غذايي آنها توجه بيشتري داشت و مراقب بود خوراکي‌هاي کم‌ارزش نخورند.

ژله يکي از همين خوراکي‌هاي کم‌ارزش است ولي بيشتر والدين با اين تصور اشتباه که در استحکام استخوان‌ها تاثير دارد، آن را به عنوان دسر در برنامه غذايي فرزندان خود مي‏ گنجانند در حالي که مي‌توان به جاي آن منابع غذايي بسيار غني از کلسيم مانند شير، ماست، کنجد، بادام و انواع کلم‏ ها را كه تامين‏ کننده کلسيم مورد نياز بدن هستند، در برنامه غذايي آنها قرار داد.

در حال حاضر، ژله‏ هاي آماده موجود در بازار که با رنگ‏ها و طعم ‏هاي مختلف عرضه مي ‏شوند، از نظر تغذيه ‏اي مناسب کودکان نيستند زيرا در بروز حساسيت در آنها نقش دارند و ممکن است در برخي از بچه‌ها که زمينه آلرژي دارند، باعث بروز حساسيت به صورت خس‌خس سينه يا کهير شوند.

اگر مي‌خواهيد بچه‌ها تغذيه سالمي داشته باشند، انواع مغزها، ميوه و سبزي‏ها را در برنامه غذايي‌شان بگنجانيد و با استفاده از مخلوط آبميوه‏ هاي طبيعي با ژلاتين ‏هاي استاندارد، ژله خانگي تهيه کنيد. مي‏ توانيد علاوه بر آبميوه‏ هاي طبيعي، انواع ميوه‏ ها يا بستني را نيز به ژله اضافه کنيد.

هرچند بهتر است به جاي اينکه ذائقه کودک را به چنين خوراکي‏هايي عادت دهيد، ترکيبي از انواع مغزها يا مخلوطي از سالاد ميوه (ترکيب ميوه‏ ها همراه با کنجد، بادام يا گردو) را در برنامه غذايي او بگنجانيد و به عنوان ميان‏ وعده ‏اي سالم در اختيارش قرار دهيد تا قسمتي از نيازهايش به انواع ريزمغذي‏ ها تامين شود زيرا توان مقاومتي کودکان امروزي در مقابل عوامل بيماري‏زا و آلودگي‏هاي احتمالي به دليل بدغذايي، کم‏ خوابي و رعايت نكردن تناسب در مصرف موادغذايي، بسيار ضعيف است و معمولا بعد از سن 3 سالگي، مصرف تنقلات و کم ‏تحرکي در کودکان باعث چاق ‏تر شدن آنها مي‏شود بنابراين زماني که مي ‏توان کودک را به خوردن انواع مغزها تشويق کرد، لزومي ندارد خوراکي‏هايي مانند ژله را در برنامه غذايي آنها گنجاند.

منبع: salamatiran.com