نيم‌ساعته وزن شما را نصف مي‌کنيم!

صفحات مجلات و نيازمندي هاي روزنامه ها اين روزها پر است از روشهاي جديد لاغري و چاقي! از رژيم هاي عجيب و غريب غذايي تا پماد لاغري، کمربند، ليبپو ساکشن، وسايل گوناگون ورزشي و غيرورزشي و کوچک کردن معده(!) همه روشهايي است که عاشقان خوش هيکلي را بسوي خود جلب مي کند آنهايي که سوداي زيبايي در يک هفته را در سر مي پرورانند بي خيال از اين که چه خطراتي از اين سوداگري در کمينشان است.
بسياري از افراد تصور مي کنند که تنها آنهايي که چاق اند با مشکل روبرو هستند در صورتي که بسياري از افراد مبتلا به لاغري، افزايش وزن برايشان مشکل تر از کاهش وزن يک فرد چاق است.

به اعتقاد بسياري از کارشناسان تغذيه، عوامل مختلفي در لاغري و يا چاقي دخيل است، به عنوان مثال تغيير در نوع زندگي انسان عاملي مهمي در تغيير وزن محسوب مي شود. بسياري از افراد تمام روز کاري خود را پشت ميز اداره يا پشت کامپيوتر مي نشينند و کار خود را انجام مي دهند، بدون اين که تحرکي داشته باشند. از سوي ديگر در آشپزخانه ها وجود جديدترين وسايل آماده سازي غذا عاملي است تا غذاهاي آماده مورد توجه افراد قرار بگيرد. وگاه عدم فرصت کافي براي خوردن يک وعده کامل غذايي لاغري را به دنبال مي آورد.

همچنين از اوايل دهه 1980، "کودکان و نوجوانان" هدف اصلي تبليغات تلويزيوني مربوط به مواد غذايي و شبه غذايي و همچنين رژيم‌هاي لاغري و چاقي در کشورهاي اروپايي به حساب آمدند. بنابراين تبليغ مواد غذايي که معمولاً کودکان آنها را دوست دارند و حتي به جاي غذا ترجيح مي دهند بسيار افزايش يافت. کشور ما نيز از اين قاعده در ترويج بي‌رويه مواد خوراکي شبه غذايي مستثنا نبوده است.
اين مواد معمولا ارزش غذايي خوبي ندارند و نمي توانند نيازهاي بدن را پاسخگو باشند. از سوي ديگر زندگي شهرنشيني نيز به روي آوردن به اين مواد کمک شاياني کرده است، به طوري که بسياري از محققين اعتقاد دارند که در زندگي شهرنشيني به دليل کم تحرکي، ورزش ناکافي، صرف زماني کوتاه براي پخت و پز و... خود عامل مهمي براي چاق شدن افراد به حساب مي آيد.
اين عوامل و بسياري از عوامل ديگر باعث مي شود در عادات غذايي مردم تغيير ايجاد شود و در نتيجه افراد "چاق و يا لاغر" شوند و از اين هنگام است که دنيا به کام شرکت هاي توليد کننده محصولات تناسب اندام است تا با دارو و طب سوزني و کمربند و هزاران رژيم نوآورانه مردم را به خريد محصولاتشان ترغيب کنند.
بنا بر اين گزارش، رسيدن به تناسب اندام از هر راهي بسيارى از اين افراد به اصطلاح نا متناسب را سوي ميانبرهايى رهنمون مي‌کند كه بدون دردسر(!) به وزن ايدآل خود برسند. براي آنهايي که اضافه وزن دارند يكى از اين روش ها استفاده از قرص هاى لاغرى و دارو هاى ضداشتها است كه با تاثير بر مركز اشتها در مغز باعث كاهش اشتها مى شود. البته بايستى توجه داشت كه اين دارو ها عوارضى چون افزايش فشار خون، افزايش ضربانات قلبى، اضطراب و در نهايت در صورت مصرف بى رويه، سكته هاى قلبى يا مغزى دارند.
روياي لاغري نيم ساعته...
جالب اينکه اين داروها تاثيرى بر جذب انواع كربوهيدرات ها مثل شيرينى، شكلات و... ندارند و كسانى كه پول زيادى بابت آن مى دهند بايستى آگاه باشند كه فقط 30 درصد جذب چربى هاى خورده شده توسط اين دارو ها مهار مى شود و همين امر است كه معمولاً درمان چاقى با مصرف اين داروها به علت عدم آگاهى كافى بيماران به شكست مى انجامد به اعتقاد متخصصين تغذيه افزايش فشار خون، تعريق، سردرد، سرگيجه، جوش هاى صورت، اضطراب، كم خوابى، تشنگى، خشكى دهان، افزايش ضربانات قلب در انتظار کساني است که بدون توجه به تجويز پزشک اين داروها را مصرف مي کنند.
آنهايي که در فکر تناسب اندام آنقدر در اين رويا غرق مي شوند که گاه فراموش مي کنند که اين داروهاي لاغري فقط تا زماني مؤثرند كه فرد، آنها را مصرف كند. و از سوي ديگر عوارض جانبي که اين داروها دارند، مانع از استفاده دائم از آنها مي شود در نتيجه با قطع دارو، وزن دوباره افزايش مي يابد!


بنا بر گزارش برنا، بعضي از اين افراد علاقمند به لاغري به خام خواري روي مي آورند؛ در اين رژيم تنها از غذاهاي نپخته و غذاهايي که در طبيعت وجود داشته و کسي آنها را آماده مصرف نکرده است، استفاده مي شود. طبق نظر طرفداران اين رژيم غذايي «به غذايي خام مي گويند که آن را بيش از 46 درجه سانتي گراد حرارت نداده و همچنين آن را قبلاً در فريزر قرار نداده باشيم» بيشتر متخصصين معتقدند که اگر 75 درصد از غذاي مصرفي فردي يا بيش از اين مقدار را مواد غذايي خام تشکيل دهند، چنين فردي را مي توان خام خوار به حساب آورد. از سوي ديگر آنهايي که حالشان خيلي بد است و از خجالت بد هيکلي نمي توانند سرشان را بالا بگيرند و همين امروز و فردا است که خود کشي کنند به رژيمهاي سخت تري همچون "دوک " رو مي آورند در اين نوع رژيم، فرد فقط مي تواند برنج و آب بخورد. اين رژيم در سال 1930م در دانشگاه دوک (واقع در شمال ايالت کارولينا) ابداع شد. به همين دليل گاهي به اين رژيم، رژيم غذايي دانشگاه دوک هم مي گويند...
اما افراد ثروتمند و خوش خيال هم راه ديگري را دنبال مي کنند. اين افراد به تبليغاتي که در روزنامه ها و مجلات نوشته شده که مثلا" 2 ساعته به وزن ايده‌آل برسيد و يا به ما اعتماد کنيد" دل مي سپارند که در اکثر قريب به اتفاق موارد، شکست مي خورند. معلوم نيست کدام محصولي است که توانسته بدون عوارض يک نفر را که مثلا 150 کيلو وزن دارد در عرض يک هفته نصف کند که اين طور مردم راغب به خريد اين کالا ها مي شوند.