در سرما چه بپوشيم و چه بخوريم؟

مراقبت از پوشش، خوراک و کارهايي از قبيل، آن­قدرها هم که فکر مي­کنيد، سوسول بازي نيست. کافي است نيم­نگاهي به خاطرات دوران کودکي­تان بيندازيد تا به ياد بياوريد روزهايي را که مامان چمدان لباس­هاي پشمي را خالي مي­کرد و لباس­هاي تابستاني­تان را به استراحت يک ساله مي­فرستاد يا وقت­هايي که بوي شلغم پخته روشنمان مي­کرد که عصرانه دلچسبي در انتظارمان نيست.
پس با تکيه بر سنت­هاي خانوادگي­تان در باب گذراندن فصل سرد، اين نکته­ها را هم براي تطبيق خودتان با زمستان به کارببريد:

چي بپوشيم؟
*لايه لايه بپوشيد. لايه­هاي مختلف لباس، مثل شيشه­هاي چند جداره، گرماي بدنتان را بين خودشان نگه مي­دارند.
*الياف طبيعي بپوشيد. نازک­ترين پيراهن­هاي نخي زا سنگين­ترين لباس­هاي پلاستيکي که يقه­شان را تازير چانه بالا کشيده­ايد، بهتر مي­توانند گرماي بدن شمارا حفظ کنند. لباس­هاي نخي عرق نمي­کنند، بدن را جيزجيز نمي­کنند، سبک و راحت هم هستند.
*3 لايه بپوشيد. لباس­هاي زمستاني 3 لايه دارند؛ لايه زير پيراهني که بايد نخي و نازک باشد تا عرق را جذب کند، لايه گرم­کن مثل پليور که بهتر است پشمي باشد تا گرما را درخودش نگه­دارد و لايه بادگير مثل کت وکاپشن که بهتر است از الياف مصنوعي باشد تا درمقابل باد و باران مقاومت کند. البته اين لايه آخر، مال بيرون از خانه است.
*گوش­ها، گردن و سرتان را بپوشانيد. قديمي­ها مي­گفتند آدم از سر سرما مي­خورد. حرفشان را گوش کنيد.
*داخل خانه که هستند حتماً جوراب بپوشيد. نيازي نيست جوراب­هايتان مثل کفش­هاي اسکيموها باشند، همين جوراب­هاي نخي هم کفايت مي­کنند. البته کفش­هاي روفرشي زمستاني را هم فراموش نکنيد؛ از اين کفش­هايي که عروسک شيرو خرگوش وخرسند. قشنگ بودنشان باعث مي­شود به محض رسيدن به خانه به سمتشان برويد.
*به محض ورود به خانه، همه لباس­هايتان را عوض کنيد و لباس­هاي بيرون را که سرما در تاروپودشان هم نفوذ کرده، تا آخرين تکه از خودتان دور کنيد.
*کشوها و کمدها، بدترين جاهاي نگهداري لباس­هايي هستند که توي خانه قرار است بپوشيد. صبح که مي­رويد، لباس­هايتان را اگر شوفاژ داريد روي آن و اگر نداريد، جايي نزديک بخاري اتاقتان بگذاريد تا وقتي به خانه برگشتيد، از گرمايشان لذت ببريد.

چي بخوريم؟
* گرمايي که از خوردن يک سوپ يا آش گرم در بدنتان ايجاد مي­شود، آنقدر با دوام است که تامدت زيادي گرمتان کند. اصولاً مايعات گرم زودتر از هر خوردني ديگري دماي بدن را بالا مي­برند. شامتان را ترجيحاً از بين هزاران مدل سوپ و آش موجود انتخاب کنيد.

*اينکه خشکبار از قديم، مخصوص شب بيداري­هاي زمستاني بوده، بي حکمت نبوده. مغزها صرف نظر از کالري­شان که دشمن تناسب اندام است، گرماي بي­نظيري را به همراه خود دارند. نيازي هم نيست بنشينيد پاي يک ظرف آجيل و ته­اش را دربياوريد؛ يک مشت نخودچي و کشمش هم کفايت مي­کند.
* صبحانه­تان را گرم بخوريد. چاي شيرين و شيرداغ بهترين گزينه­ها هستند. تصورش را بکنيد که خامه وکره ماسيده اول صبح چقدر ناراحت کننده است؛ از خيرش بگذريد.
* ميوه­هايي را که مي­خواهيد بخوريد، داخل يخچال نگذاريد وگرنه مجبوريد براي خوردن يک سيب ناقابل، نيم­ساعت آن را دست­به­دست کنيد که يک وقت دندان­هايتان در آن جانماند! خوردن ميوه را هم بگذاريد براي روزها.
* چايتان را لب سوز نخوريد. تجربه نشان داده چاي وقتي داغ و سريع خورده مي­شود، تأثير گرمايش هم­آني است؛ پس بگذاريد چايتان کمي خنک شود. اين طوري هم دندان­ها حنجره­تان سالم مي­مانند، هم تأثير چاي گرم در بدنتان ماندگار مي­شود.
* شب­ها به­جاي ميوه يا روزها به­جاي ميان وعده، لبو و شلغم بخوريد؛ هم دربرابر سرما خوردگي ضدضربه مي­شويد، هم گرم.

منبع:همشهري جوان