علائم کمبود فیبر در بدن

بدن ما روزانه به 25 تا 30 ميلي‌گرم فيبر نياز دارد تا امورات خود را بگذراند. اين فيبرها براي رفع يبوست، حفظ تناسب اندام و کنترل کلسترول و قند خون کاربرد دارند؛ اما متأسفانه در اغلب موارد ما فيبر کمي مصرف مي‌کنيم. در اين مطلب علائمي که نشان مي‌دهد بدن شما به فيبر بيشتري نياز دارد را عنوان مي‌کنيم. با ما باشيد.

از يبوست رنج مي‌بريد
فيبرهاي غيرمحلول در آب باعث راحتي دفع مي‌شود. يکي از علائم آشکار کمبود فيبر يبوست است. اگر به دليل نفخ يا عدم تحمل فيبر از مصرف آن‌ها پرهيز مي‌کنيد بهتر است بدانيد که با افزودن تدريجي فيبرها به برنامه‌ي غذايي و کارهاي ديگري مانند افزودن زيره به حبوبات تا حد زيادي مي‌شود از اين مشکلات پيشگيري کرد.

کلسترول خونتان بالاست
فيبرهاي محلول در آب باعث کاهش کلسترول بد خون مي‌شوند. اين فيبرها مانند تله‌اي عمل مي‌کنند که به کلسترول موجود در سيستم گوارشي چسبيده و آن‌ها را به طور طبيعي از بدن دفع مي‌کنند.

45 دقيقه بعد از غذا گرسنه‌تان مي‌شود
اگر بعد از صرف غذا بلافاصله احساس گرسنگي مي‌کنيد معني‌اش اين است که به ميزان کافي فيبر جذب نمي‌کنيد. فيبرها باعث سيري زودهنگام و طولاني مدتي مي‌شوند.

اضافه‌ وزن داريد
فيبرها به لاغري کمک مي‌کنند. فيبرهاي محلول در آب در لوله‌ گوارشي ژلي درست کرده و به چربي‌ها مي‌چسبند و هضم کربوهيدرات‌ها را کندتر مي‌کنند. به همين دليل هم جذب کالري محدودتر مي‌شود.
علاوه بر اين فيبرها جلوي ترشح زياد انسولين را مي‌گيرد. حتماً مي‌دانيد که ترشح انسولين زياد باعث ذخيره‌سازي بيشتر چربي‌ها و چاقي مي‌شود.توجه داشته باشيد که عدم مصرف فيبر کافي باعث بروز مشکلات قلبي عروقي، چاقي، ديابت نوع 2 و سرطان کولورکتال خواهد شد.

چند توصيه براي مصرف فيبر بيشتر
- تا حد امکان از ميوه‌هاي ارگانيک استفاده کنيد که سرشار از مواد مغذي هستند.
- سبزيجات تازه و خشک را فراموش نکنيد.
- غلات کامل را جايگزين غلات تصفيه‌شده کنيد.
- ميوه‌هاي خشکي مانند خرما، زردآلوي خشک، انجير، پسته، گردو و بادام و غيره را به برنامه‌ غذايي‌تان اضافه کنيد.
- حبوباتي مانند نخود، عدس، لپه، انواع لوبياها و غيره فوق‌العاده هستند.

توجه داشته باشيد که عدم مصرف فيبر کافي باعث بروز مشکلات قلبي عروقي، چاقي، ديابت نوع 2 و سرطان کولورکتال خواهد شد.
نتايج يک پژوهش آمريکايي که به مدت 9 سال روي 388122 داوطلب بين 50 تا 71 سال انجام شده نشان مي‌دهد که مصرف منظم فيبرهاي غذايي خطر مرگ‌ومير زودهنگام و ناشي از بيماري‌هاي قلبي عروقي، بيماري‌هاي تنفسي و بيماري‌هاي عفوني را به ترتيب به ميزان 22، 34، 46 و 50 درصد کاهش مي‌دهد.
منبع: بيتوته