میوه و سبزی، بهترین منبع آنتی اکسیدان و جلوگیری از سوختن ماهیچه

مصرف آنتي اکسيدان براي ورزشکاران لازم است. اما اين که از چه راهي ميزان آنتي اکسيدان لازم را دريافت کنند، موضوع مهمي است. به گزارش ايسنا، خوردن ميوه‌ها و سبزيجات بهترين راه براي دريافت آنتي اکسيدان است.

ورزشکاران انرژي بيشتري مي‌سوزانند، بنابراين اکسيژن بيشتري نيز مصرف مي‌کنند، به همين دليل دانشمندان معتقدند که اين افراد بايد از آنتي اکسيدان بيشتري استفاده کنند. چطور مي‌توان به بهترين شکل ممکن آنتي اکسيدان دريافت کرد؟ بعضي از ورزشکاران از مکمل‌هايي همچون ويتامين C و E استفاده مي‌کنند. نظراتي که درباره دريافت آنتي اکسيدان در بين محققان وجود دارد، متفاوت است.

ارتباط بين بالا رفتن ميزان آنتي اکسيدان بدن و بالا رفتن کارايي ورزشکاران هنوز کاملا قطعي نيست. نتايج مختلف تحقيقات شايد به اين دليل باشد که خيلي از مطالعات تنها بر روي يک آنتي اکسيدان خاص مثلا ويتامين C يا E متمرکز شده‌اند.
اخيرا مواد شيميايي که مي‌توانند به اندازه آنتي اکسيدان در بدن مفيد باشند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. تحقيقات نشان داده‌اند که دريافت سه گرم ويتامين C قبل و بعد از تمرينات استقامتي سنگين مي‌تواند سوختن عضلات را کمتر کند و آسيب کمتري به ماهيچه‌ها مي‌رسد.
بيشتر نتايج نشان داده‌اند که دريافت آنتي اکسيدان تاثيرات مثبت بيشتري دارد تا تاثيرات منفي. ميوه‌ها و سبزيجات داراي ميزان زيادي آنتي اکسيدان هستند و مي‌توانند دهها و يا صدها برابر بيشتر از مکمل‌ها، آنتي اکيسدان وارد بدن کنند.
تحقيقات اخير نشان داده‌اند که خوردن سبزيجات و ميوه همراه با ميزان کمي مکمل مي‌تواند چهار برابر بيشتر از تنها خوردن مکمل‌ها به بدن آنتي اکسيدن برساند.
نتايج ديگري که درباره ميوه‌ها و سبزيجات به دست آمده است، نيز بسيار اميدبخش است:
- دوچرخه‌سواران مي‌توانند با خوردن انگور، کشمش قرمز و تمشک ميزان آسيب ديدگي‌هاي ماهيچه اي خود را کاهش دهند.
- ورزشکاران استقامتي که از آب گيلاس قبل و بعد از ورزش استفاده کنند، سوزش ماهيچه‌اي کمتري خواهند داشت و قدرت بيشتري پيدا مي‌کنند.
بهتر است براي دريافت آنتي اکسيدان از انواع مختلف آن با هم استفاده کنيد. معمولا هر چقدر رنگ ميوه‌ها تندتر و تيره‌تر باشند، آنتي اکسيدان بيشتري دارند. ميوه‌ها و سبزيجات قرمز بيشتر از ميوه‌ها و سبزيجات سبز آنتي اکسيدان دارند و سبزيجات سبز بيشتر از سبزيجات سفيد اين خاصيت را دارا هستند.
يکي از روش‌هاي علمي تشخيص ميزان آنتي اکسيدان ميوه‌ها و سبزيجات بر اساس ميزان جذب راديکال اکسيژن يا ORAC آنهاست. مواد غذايي که ORAC بيشتري دارند، آسيب ديدگي‌ را کمتر مي‌کنند. موادي که ORAC بالايي دارند عبارتند از : انواع توت‌ها، تمشک و غيره که در هر 100 گرم 1000 / ORAC دارند و مواد غذايي که ORAC کمتري دارند عبارتند از کاهو، خيار، گل کلم، کرفس و موز.
توصيه شده است که براي سلامتي بيشتر خود روزي 7000 واحد ORAC دريافت کنيد. درست است که مکمل‌هايي فروخته مي‌شوند که گفته مي‌شود خوردن آنها 20 هزار ORAC به بدن وارد مي‌کند، اما هنوز هم مصرف ميوه‌ها و سبزيجات مطمئن‌تر است.