درباره کابینت آشپزخانه

آشپزخانه يکي از اصلي ترين مکانهاي يک ساختمان بالاخص ساختمان مسکوني مي باشد و کابينت اصلي ترين عنصر اين مکان مي باشد زيرا بيشترين وقت خانم ها در اين محل سپري مي شود و کليه اعضاي خانه نيز به طور مستقيم با آن در ارتباطند بنابراين وجود يک طراحي مناسب که علاوه بر رفع نيازهاي خانواده سلايق آنها را نيز در بر بگيرد يک ضرورت به شمار مي آيد. امروزه طراحي آشپزخانه از قبيل طراحي چيدمان ، نوع جنس و رنگ و حتي يراق مورد استفاده در کابينت اهميت فوق العاده اي پيدا کرده و همه افراد خانواده را در انتخاب آن درگير نموده است . ورود انواع و اقسام اجناس و رنگ ها و تنوع بسيار زياد آن آنطور که موجب تنوع بازار گرديده موجب سردرگمي در انتخاب نيز گرديده است در عين حال وجود قيمتهاي متفاوت در بازار به اين سردرگمي دامن زده است بنابراين سعي بر اين است تا با مطالب ذيل بتوانيم کمي انتخاب را براي شما آسانتر کنيم .
انواع کابينت از لحاظ جنس:
کابينت فلزي
از دير باز اين نوع کابينت در ايران رايج بوده و به عنوان يک جنس ماندگار و ارزان مورد استفاده قرار مي گيرد که اين نوع کابينت معايب خاص خود را دارد و مصرف آن رو به نزول است.
کابينت mdf
اين نوع کابينت به عنوان يک کابينت لوکس سالياني است که شناخته شده و مورد استفاده قرار مي گيرد و در برهه اي وجود آن در ساختمان يک مزيت براي افزايش قيمت ساختمان يا اجاره بهاي آن بوده است ولي اکنون نبود آن موجب حيرت است!
کابينت هاي pvc
اين نوع کابينت زمان زيادي نيست که وارد بازار شده هر چند که درب اين کابينت از mdf است ولي هنوز جاي خود را در اين صنعت باز نکرده و نتوانسته رقيب جدي براي ام دي اف باشد.
کابينت هاي mdf از لحاظ جنس روکش و قيمت به چند دسته تقسيم مي شوند:
- کابينت تمام ام دي اف که بدنه و درب ام دي اف مي باشد که با توجه به مارک mdf (ايراني يا خارجي) تفاوت قيمت دارند.
- کابينت بدنه نئوپان و درب ام دي اف که در اين نوع کابينت براي پايين آوردن قيمت ، بدنه آن را از نئوپان مي سازند در اين حالت ظاهرا با mdf فرقي ندارد ولي در باطن چيز ديگريست و استفاده از آن پيشنهاد نمي گردد.
- کابينت ام دي اف با درب پروفيل: پروفيلها ابزارهاي پيش ساخته اي هستند که بنا به نياز بصورت قاب درآمده و درون قاب يک ام دي اف 8 ميل يا پروفيل 8 ميل استفاده شده و تشکيل درب مي دهند.
- بدنه mdf درب هايگلاس براق: ام دي اف هايگلاس همان mdf است که روکش آن نوعي پلاستيک براق است امروزه خواهان بسيار زيادي پيدا کرده ولي استفاده از آن نياز به مراقبت ويژه دارد زيرا روکش آن نسبت به اشياء تيز و ضربه مقاوم نيست و بر روي آن ايجاد خط و خش مي کند.
- درب روکش pvc: در اين حالت mdf خام بوسيله روکش هاي پي وي سي توسط دستگاه پرس روکش مي شود اين حالت موقعي استفاده مي شود که بخواهيم نقشهايي توسط cnc روي mdf بتراشيم و سپس آنرا روکش کنيم.
- صفحات کابينت نيز رنگها و ضخامتها و جنس هاي متفاوتي دارند صفحات در ضخامتهاي 3/2 و 5 سانتي متر از جنس mdf با روکش hpl و هايگلاس و صفحات سنگ مصنوعي (کورين) در ضخامت 5 سانتي متر موجود مي باشد.