کابینت های زیبا و بادوام

آشپزخانه قلب هر خانه است؛ چه کوچک باشد، چه بزرگ، و چه قديمي و ساده يا مدرن و مجلل. آنچه ميان همه اين آشپزخانه ها مشترک است و اهميت دارد، چيدمان لوازم و ظروف مورد نياز خانم خانه است؛ بنابراين نبايد از نقش کابينت هاي آشپزخانه غافل شد.
کابينت هايي که مي تواند همه ظرف ها را داخل خود جاي دهد و کار خانم خانه را راحت تر کند. البته علاوه بر اين ويژگي، بتازگي کابينت هاي آشپزخانه به بخشي از چيدمان و دکوراسيون خانه هم تبديل شده است.
در گذشته و دوراني که مادربزرگ هاي ما در آشپزخانه ها کار مي کردند، خبري از کابينت هاي امروزي نبود و صندوق هاي چوبي ظروف مختلف را درون خودشان جاي مي دادند. ولي اين روزها کابينت هاي متنوع و متفاوتي در بازار وجود دارد که تنها وظيفه جا دادن ظروف بر عهده آنها نيست و نقش مهمي هم در زيبايي و دکوراسيون خانه دارند؛ به خصوص وقتي آشپزخانه اپن باشد، اهميت رنگ و شکل کابينت در زيبايي فضاي خانه دوچندان مي شود.


مراقبت بهتر، عمر طولاني تر

متاسفانه بعضي از خانواده ها نمي دانند چطور بايد از کابينت هاي خانه نگه داري کنند. بنابراين کاملاً طبيعي است که کابنيت در اين خانه ها خيلي زود از کار مي افتد و خراب مي شود. البته با در نظر داشتن هزينه بالاي خريد يا تعويض کابينت بهتر است بيشتر به فکر مراقبت و نگه داري از آن ها باشيد تا مدت زيادي بتواند به خوبي روز اول براي شما کار کند.


اول از همه به ياد داشته باشيد در صورتي که کابينت آشپزخانه خراب شد و مشکلي برايش پيش آمد، به جاي اينکه خودتان آن را تعمير کنيد حتماً از فردي که در اين کار مهارت دارد کمک بگيريد تا مشکل به طور کامل حل شود.


البته باز هم مانند بقيه امور زندگي و خانه، بهتر است ابتدا از ايجاد خرابي و مشکل پيشگيري کنيد تا نيازي به تعمير نباشد؛ به عنوان مثال محافظت از در و صفحات کابينت در برابر آب و حرارت نکته مهمي است که نبايد فراموش کنيد؛ بعضي از کابينت ها فلزي هستند و در مقابل آب مقاوم، ولي جنس بعضي ديگر چوبي است و اگر با آب تماس داشته باشند، خيلي زود مي پوسند و ازبين مي روند. بنابراين اگر کابينت هاي خانه شما هم چوبي است، هيچ وقت آن ها را با استفاده از آب تميز نکنيد. به جاي اين کار مي توانيد از مواد شوينده مناسب و دستمال نمدار کمک بگيريد.


همچنين بهتر است هنگام خريد يا ساخت کابينت توجه داشته باشيد جنس مرغوب و مناسب را انتخاب کنيد؛ برخي از قسمت ها مانند کابينت هاي اطراف سينک ظرفشويي معمولاً در معرض رطوبت بيشتري قرار دارند و خيلي زود خيس مي شوند، به همين دليل بهتر است جنس اين قسمت ها طوري انتخاب شود که در برابر آب مقاوم باشد. علاوه بر اين، هميشه پس از اتمام کارتان تمام قسمت هاي کابينت را خشک کنيد تا آب روي آن ها نماند.


البته اگر صفحات کابنيت ضدآب باشد، باز هم دليل خوبي براي آن نيست که به طور مستقيم روي آن آب بريزيد و به اين شيوه کابينت را بشوييد، چون در هر صورت رطوبت عمر آن را کم مي کند.


يادتان باشد حرارت هم عامل مهمي است که موجب آسيب ديدن کابينت ها مي شود. بنابراين سعي کنيد قابلمه ها، ماهيتابه ها و کلا ظرف هاي داغ را مستقيم روي کابينت نگذاريد و مراقب باشيد صفحات آن حرارت نبيند.


گوشت و مرغ و نان و شبيه اينها را هم نبايد بدون اينکه روي ظرف يا تخته مخصوص بگذاريد، روي کابينت برش دهيد. با اين کار نه تنها صفحه کابينت خش مي افتد و ظاهر نامناسبي پيدا مي کند، بلکه به مکان مناسبي براي تجمع آلودگي هاي مختلف نيز تبديل مي شود.


آشپزخانه زيبا با کابينت هاي زيبا

حتماً شما هم تا به حال در آگهي هاي خريد و فروش خانه و آپارتمان ديده ايد که براي تبليغ، درباره جنس و نوع کابينت هاي آن هم مطالبي مي نويسند. اما آيا واقعاً جنس، طرح و رنگ کابينت تا اين حد در زيبايي خانه مهم است؟


پاسخ اين پرسش صد در صد مثبت است؛ به اين معني که با انتخاب رنگ و طرح مناسب مي توان آشپزخانه اي کوچک و دلگير را شاد و حتي بزرگ نشان داد يا اينکه حس و حال متفاوتي به خانه بخشيد.


به عنوان نمونه اگر آشپزخانه شما کوچک است، سعي کنيد از کابينت هايي استفاده کنيد که رنگ تند ندارد چون اين رنگ ها محيط آشپزخانه را کوچک تر نشان مي دهد.


پس اگر در حال ساخت يا خريد خانه يا آپارتمان هستيد به اين قسمت هم توجه کنيد.


کابينت ها را تميز کنيد اما....

کابينت ها هم مانند هر قسمت ديگري بايد به طور مرتب تميز شود ولي حواستان باشد تميز کردن آن ها هم قانون خاص خودش را دارد؛ مثلاًً هيچ وقت نبايد براي نظافت کابينت ها از اسکاچ هاي زبر يا سيم هاي ظرفشويي استفاده کنيد چون اين لوازم باعث خش افتادن سطح کابينت مي شود. به جاي اين کار مي توانيد از يک اسفنج نرم يا دستمال هاي مخصوص کمک بگيريد.


در ضمن اگر مي خواهيد از مواد شوينده اي که در بازار وجود دارد، استفاده کنيد ابتدا حتماً شيوه مصرف آن را بخوانيد و مطابق آن نظافت را شروع کنيد.
همچنين فراموش نکنيد درهاي کابينت را پس از استفاده ببنديد و هيچ وقت آن ها را براي مدتي طولاني باز نگذاريد؛ اين کار نه تنها باعث مي شود آشپزخانه زيباتر و تميزتر به نظر برسد، بلکه از ورود رطوبت و بخار ناشي از پخت غذا به داخل کابينت ها نيز جلوگيري مي کند. از سوي ديگر باز ماندن درها به تدريج باعث افتادگي، لق شدن و صدا کردن آن ها هنگام باز و بسته شدن مي شود.
در ضمن، هيچ وقت روي کابينت ها ننشينيد؛ تعجب نکنيد، خيلي از افراد عادت دارند به جاي اينکه روي صندلي آشپزخانه بنشينند، از کابينت به عنوان صندلي استفاده کنند. اين کار هم باعث لق شدن پايه هاي کابينت و در نتيجه خراب شدن زود هنگام آن ها مي شود.
علاوه بر اين، قسمت هايي از کابينت که فضاي زير آن خالي است نبايد خيلي سنگين باشد؛ مثلاً روي کابينتي که زيرش ماشين لباسشويي را مي گذاريد به هيچ وجه نبايد پر از ظرف و وسايل باشد.