کلسیم و ویتامین D ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد

فارس: محققان‌ آمریکایی دریافتند که مصرف کلسیم و ویتامین D احتمال خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تیم محققان آمریکایی دریافتند: مصرف دوزهای کلسیم و ویتامین D درکاهش احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی بویژه در بین افرادی که رژیم غذایی برای کاهش وزن را دنبال می کنند، سهیم است.
این تحقیقات از بیش از 63 زن صورت گرفت که براساس توده بدن خود درجرگه زنان چاق به حساب می آمدند.
این زنان یک رژیم غذایی دارای کالری پایین را به مدت 35 هفته همراه با دوزهای روزانه 700 میلی گرمی کلسیم را دنبال کردند.
این تحقیقات نشان داد: بهبود محسوسی در توان عملکرد قلب حاصل شد و احتمال ابتلا به فشار خون بالا که یکی از مهمترین علل ابتلا به بیماریهای قلبی است، کاهش یافت.
ویتامین D از ویتامین‌های لازم برای بدن و محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.
این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.
منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است به طوری که 10 تا 20 دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین می‌کند و کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌ شود.
بهترین منابع کلسیم لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر، کشک و قره قوروت و نیز غذاهای دریایی به ویژه ماهی تن ، کیلکا و ساردین است.
سایر منابع کلسیم شامل سبزیجات برگ سبز مثل کلم پیچ، اسفناج ، کرفس، جعفری و نیز شلغم، هویج، زیتون، پرتقال، انگور، توت فرنگی، خرمالو، کشمش، بادام، پسته، بادام زمینی، گردو و حبوبات است.