ترکیب کردن ژله با انواع میوه

ژله را آماده کرده و در يخچال ميگذاريم تا نيم بند شود در اينصورت وقتي ميوه ها را به آن اضافه کنيم بالا نيامده و در هر جايي که آنها را جاسازي! کنيم قرار ميگيرند، نيم بند شدن ژله هم يعني اينکه ژله به غلظت سفيده ي تخم مرغ برسد، براي نيم بند شدن ژله هم يا بايد ژله را در يخچال گذاشته ومراقب باشيم تا غلظتش به اندازه سفيده تخم مرغ برسد يا به جاي آب سرد يخ ريخته و هم بزنيم تا به غلظت مورد نظر برسد و سپس ميوه ها را به آن اضافه کنيم.

نکته: اگر به ژله يخ اضافه ميکنيم بايد مراقب باشيم که پس از رسيدن به غلظت دلخواه سريع يخ هاي باقيمانده را درآوريم، چون ژله خيلي زود از حالت نيم بند به حالت غليظ تر در ميآيد و ممکن است در اين حالت بتوانيم ميوه ها را باز جاسازي کنيم اما ژله ي شفافي نخواهيم داشت!

-راه ديگر هم اينست که يک لايه ژله در ظرف مورد نظرمان ريخته و بگذاريم در يخچال بطور کامل ببند، سپس ميوه ي مورد نظر را روي آن ريخته و باز يک لايه ي نازک! از ژله - به عنوان چسب ميوه- روي آن ريخته و بگذاريم تا ببندد ، سپس بقيه ي ژله را ريخته و بگذاريم در يخچال تا زمان سرو، در اين حالت اگر بخواهيم چند لايه از ميوه داشته باشيم بايد براي هر لايه اين عمل را تکرار کنيم. من از اين روش استفاده ميكنم.

نکته: حجم لايه ي اوليه از ژله -قبل از اضافه کردن ميوه- بسته به جاي دلخواه شما براي گذاشتن ميوه دارد.

نکته ي کلي: در مورد ميوه هايي مثل کيوي و انبه و نارنگي و آناناس خام که آنزيم دارهستن (همان آنزيمي در کيوي که باعث پوک شدن گوشت جهت آماده سازي کباب ميشود!) بايد ميوه را قبلا يا بخار پز کرد يا در آب کمي جوشاند. اگر از کمپوت آناناس يا هرکدام از اين ميوه ها استفاده کنيم اين مشکل رفع خواهد شد، در مورد آبميوه ي اين ميوه ها نيز بايد آبميوه را همراه با کمي شکر کمي جوشاند تا آنزيم آن از بين برود.
براي اينكه بفهميم براي يه قالب خاص چقدر ژله لازم داريم کافيه قبل از آماده سازي ژله قالبتون رو با ليوان يا پيمانه اي که ژله رو باهاش ميدرستيد از آب پر کنيد و ببينيد چه مقدار آب توش جا ميگيره بر طبق اون ميتونيد متوجه بشيد که آيا ژله تون به اون قالب اندازه ميشه يا نه و يا چه حجمي از قالب قرار ميگيره ، براي هر بسته ژله ي آماده 1.5 ليوان آب (حداقل ) تا 2 ليوان آب (حداکثر) احتياجه، از روي اين ميتونيد تعيين کنيد که تو قالب موردنظرتون چند بسته ژله ي آماده جا ميگيره.
براي قالب زدن ژله هم: وقتي مي خوايم ژله رو قالب بزنيم بايد يه کم سفت تر درستش کنيم يعني فقط با يه ليوان آب داغ. وقتي خوب سفت شد قالب رو درون ژله فرو ميبريم. نبايد قالب رو بلند کنيد يک کمي بکشين بعد برش دارين تا ژله با قالب بالا بياد.