13 خوراکی معجزه‌گر

تحقيقات اخير نشان داده است که اگر 13 ماده غذايي را در برنامه غذايي خود قرار دهيد، شاهد نتايج فوق‌العاده‌اي در وضع سلامت خود خواهيد بود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، همه انسان‌ها مي‌خواهند با رعايت رژيم غذايي خوب و صحيح از سلامت کامل برخوردار باشند، رژيم‌هاي غذايي گوناگوني نيز از سوي متخصصان تغذيه توصيه مي‌شود که هر يک به نوبه خود مفيد هستند، اما آيا مي‌توان با مصرف برخي مواد غذايي‌، تمام مواد مورد نياز بدن را تأمين کرد و از سلامت و انرژي کافي برخوردار بود؟ پاسخ اين سوال مثبت است. يکي از پزشکاني که در بيمارستان کاليفرنيا مشغول کار است، مي‌گويد: بسياري از بيماران با رعايت يک رژيم غذايي ساده پيشرفت خوبي در جريان درمان از خود نشان دادند.
او ادامه مي‌دهد: مهم نيست که شما قصد داريد از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، ضعف عضلاني يا سرطان پيشگيري کنيد، زيرا تمام بدن يک سيستم واحد است و سلامت قلب به اندازه سلامت چشم يا پوست اهميت دارد، پس با رعايت رژيم غذايي سالم و مفيد به سلامت کل بدن کمک مي‌کنيد و نياز نداريد براي سلامت هر عضوي يک رژيم غذايي خاص داشته باشيد.
و اما اين موادغذايي فوق العاده ?? مورد هستند و عبارتند از: 1- انواع لوبيا، 2- زغال اخته، 3- گل کلم، 4- جو، 5- پرتقال، 6- کدوتنبل، 7- ماهي آزاد، 8- سويا، 9- اسفناج، 10- چاي (سبز يا سياه)، 11- گوجه فرنگي، 12- گردو، 13- ماست.به عقيده استيون پرت که يکي از محققان مواد غذايي است، وقتي شما اين مواد را به رژيم غذايي خود بيفزاييد، بسياري از تغييراتي که در بدن ايجاد شده و منجر به بيماري‌هايي نظير ديابت، فشار خون بالا، آلزايمر و برخي سرطان‌ها مي‌شوند، متوقف شده و شما از بدني سالم برخوردار خواهيد بود.
نکته جالب ديگر اين است که در هر نقطه از جهان که زندگي کنيد، مي‌توانيد آنها را مصرف کنيد و غذاهايي نيستند که مصرف آنها براي افرادي در مناطق خاص دشوار باشد و اما حالا بپردازيم به دليل مصرف اين گونه مواد:

*گردو: حاوي چربي خوب
گردو يکي از بهترين مواد غذايي است، حتي چرب‌ترين انواع آن حاوي روغن امگا 3 است که بسيار مفيد است؛ امگا3 در ماهي آزاد نيز يافت مي‌شود و ماهي آزاد براي سلامت قلب نيز مورد توجه است و مي‌تواند احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را کاهش دهد؛ اگر شما 5 بار در هفته هر بار يک مشت گردو بخوريد، علاوه بر مصرف کالري خوب از فوايد آن نيز بهره مند مي‌شويد.

* با زغال اخته به رژيم غذايي خود کمي هم رنگ بدهيد
يک ضرب المثل مي‌گويد: هميشه چيزهاي خوب در بسته‌هاي کوچک هستند؛ زغال اخته نيز از جمله موادي است که شامل مواد مغذي گوناگون است؛ يعني نمي‌توان گفت سرشار از يک نوع ماده مفيد است، اما شامل ويتامين C، اسيد فوليک، فيبر، کاروتن و صدها ماده مفيد ديگر است که در يک ميوه خوش رنگ کوچک جمع شده است.بورسي کلويدنس از محققان تغذيه است و عقيده دارد غذاهايي که رنگ دارند يعني قرمز، سبز، بنفش و نارنجي هستند، موادي دارند که مانع ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و سرطان مي‌شوند و در ضمن به حالت تعادل روحي، حافظه و قدرت تفکر نيز کمک مي‌کنند.
بهترين راه براي اضافه کردن رنگ طبيعي به غذاهاي مانند سوپ يا کباب استفاده از گوجه فرنگي است؛ در ساندويچ نيز از فلفل دلمه‌اي، گوجه فرنگي و اسفناج يا جعفري تازه استفاده کنيد؛ در ميان روز از بادام، گردو، گل کلم و انگور به عنوان ميان وعده غافل نشويد؛ انواع ميوه‌ها نيز علاوه بر داشتن مواد مغذي، انرژي کافي نيز براي بدن تأمين مي‌کنند.

*سويا و تأثير خوب آن بر کلسترول
استفاده از سوي به اين معنا نيست که تا حد ممکن از سس سويا در غذاها استفاده کنيم، بلکه بايد از انواع دانه‌هاي محتوي سويا بهره‌مند شويم؛ سويا يکي از موادي مفيد براي قلب است، زيرا کلسترول را پايين مي‌آورد و داراي فيبر و پروتئين فراوان نيز هست.

*جو و لوبيا، سرشار از فيبر
فيبري که در جو و لوبيا موجود است مانع بالا رفتن قند و کلسترول خون مي‌شود و به تنظيم کار روده نيز کمک مي‌کند.مطالعات حاکي از آن است که غذاهايي شامل جو، لوبيا، برنج ، ميوه‌ها و سبزي به ويژه سيب منابع سرشار فيبر هستند که علاوه بر فوايد خود بتدريج هضم مي‌شوند و مانع بالا رفتن ناگهاني قند خون مي‌شوند، در صورتي که نان و شيريني‌ها چنين نيستند، منابع سرشار فيبر به کنترل وزن نيز کمک مي‌کنند.در ضمن مصرف 5 تا 9 وعده در روز از ميوه‌ها و سبزي‌ها براي سلامت بسيار مفيد است؛ از آنجا که انواع لوبيا سرشار از پروتئين است‌، مي‌توان آن را به سوپ، سالاد و تخم مرغ نيز اضافه کرد.

*کلسيم و استخوان‌ها
ماست و ديگر محصولات لبني با تقويت استخوان‌ها مانع شکستگي آنها مي‌شود؛ همچنين در سلامت دندان‌ها و کمک به انقباض عضلات و تنظيم ضربان قلب نيز مؤثر است.احتمال ابتلا به بيماري‌هاي روده را کاهش مي‌دهد و در کاهش وزن نيز تأثير دارد؛ مصرف روزانه حداقل يک هزار ميلي گرم کلسيم نيز مانع افزايش وزن مريض مي‌شود.
مي‌توانيد روز را با يک استکان چاي آغاز کنيد و يک ليوان شير کم چرب و تازه به همراه تکه‌اي از نان گندم کامل براي صبحانه کافي است، با غذا ماست را فراموش نکنيد و در ميان روز نيز از هويج و ميوه استفاده کنيد.از پنير نيز براي رفع گرسنگي و تأمين انرژي مي‌توانيد استفاده کنيد؛ مطمئن باشيد اگر اين 14 غذا را در برنامه خود بگنجانيد، علاوه بر سلامت کلي نيازي به رژيم‌هاي کاهش وزن نيز نخواهيد داشت و از ظاهري شاداب‌تر برخوردار خواهيد شد.