کلم از قديم تا حالا

کلم؛ سبزي ضد سرطان
کلم ، گياهي با سابقه ي بسيار طولاني و تنوع زياد است. کاشت و برداشت آن به 600 سال قبل از ميلاد در يونان برمي گردد . از معروف ترين انواع آن مي توان کلم برگ، گل کلم، کلم بروکسل، کلم پيچ، کلم قمري و کلم بروکلي را نام برد . بيشترين مصرف کننده هاي کلم ها آلماني ها، استراليايي ها و روس ها هستند. در آمريکا نيز اين گياه داراي سابقه طولاني کشت و مصرف است.

خواص کلم
انواع کلم غني از ويتامين C ، ويتامين A و اسيد فوليک است و داراي عناصري مثل گوگرد، فسفر و کلسيم است. فولات موجود در کلم براي زنان باردار بسيار مفيد است و مانع بروز نواقص سيستم عصبي جنين مي شود.
همچنين فولات در پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي مفيد است. از اين رو افرادي که يک بار دچار سکته شده اند خيلي خوب است مرتب کلم مصرف کنند و اگراز نوع کلم قرمز باشد که در آن ليکوپن موجود است اثر آن براي اين افراد چند برابر مي شود.

از مهم ترين خواص اين خانواده مي توان به تأثير آنها در پيشگيري از سرطان اشاره کرد. ويتامين C ، بتاکاروتن و ايندول موجود در انواع کلم در ايجاد خاصيت ضد سرطاني آن نقش دارد. در بين آنها کلم بروکلي در پيشگيري از سرطان مؤثرتر است و اين خاصيت ضد سرطاني به دليل وجود مواد آنتي اکسيدان بيشتري مي باشد.

مطالعات نشان داده کساني که بيشتر از سبزيجات به ويژه خانواده ي کلم استفاده کرده اند کمتر به سرطان کولون مبتلا شده اند.
تحقيقات نشان مي دهد رشد سرطان داراي روندي است که ترکيبات مواد غذايي مي تواند در طولاني شدن اين روند مؤثر باشد، مثلاً همانطور که سيگار کشيدن و ورود دود سيگار به ريه از عواملي است که رشد سرطان ريه را تسريع مي کند ، بعضي ترکيبات مواد غذايي مثل مواد موجود در خانواده ي کلم با کمک به کل سيستم ضد سرطان در بدن، موجب تقويت سيستم ايمني مي شوند. بدين صورت که ايندول موجود در کلم موجب تحريک آنزيم هاي خاصي مي شود که آزاد شدن مولکول هاي گلوتاتيون را افزايش مي دهد که روند سرطان را کند مي کند. اگر فردي با سرطان روده ي بزرگ رژيم مناسبي را رعايت کند، عمر طولاني تري خواهد داشت و عوارض سرطان ديرتر بروز مي کند.