تناسب اندام و تغییر عادات با دستبند پاولاک

عصرايران؛ محمد مهدي حيدرپور - اگر در زمان مقرر و ضرب العجل هاي تعيين شده اهداف تناسب اندام و ورزشي خود را تکميل نکنيد با يک شوک الکتريکي ملايم از دستبند تناسب اندام پاولاک مواجه خواهيد شد. اين دستبند که توسط "مانيش ستي"، کارآفرين هندي-آمريکايي، طراحي شده رويکردي متفاوت در جريان رديابي تناسب اندام توسط فناوري هاي پوشيدني را ارائه مي کند که شامل تغيير عادات مي شود. اين دستبند که به حسگر شتاب سنج مجهز است اجازه نمي دهد تا از اهداف خود در زمينه سلامت و تناسب اندام فاصله بگيريد.
به گزارش "گروه علم و فناوري" عصرايران، دستبند پاولاک به رديابي معيارهاي تناسب اندام و بارگذاري پيشرفت کاربر با استفاده از اپليکيشن اختصاصي خود کمک مي کند. اما اين دستبند تغيير رفتار کاربر خود را نيز هدف گذاري کرده است. به جاي رفتارهاي تشويقي، دستبند پاولاک همانند يک سرکارگر سخت گير در ابتدا از اقدام هاي تنبيهي استفاده مي کند. بر همين اساس، پاولاک نخستين دستبندي است که نه تنها براي جمع آوري و ارزيابي داده هاي فعاليت هاي روزانه کاربر بلکه براي تغيير رفتار وي نيز طراحي شده است.
دستبند پاولاک داراي فناوري بلوتوث است. قابليت برنامه ريزي آن اين امکان را فراهم مي کند تا تغيير عادات مختلفي حتي مانند باز کردن صفحات کمتر در اينترنت و انجام مديتيشن روزانه عملي شوند. در صورتي که هدف تعيين شده تحقق نيابد، کاربر شوک الکتريکي ملايمي را دريافت مي کند اما با پيشرفت وي، اين روند ملايم تر شده و به عنوان مثال هشدارهاي لرزشي دريافت مي کند. در نهايت حتي پاداش هايي مانند بليت بخت آزمايي به کاربر اختصاص داده مي شوند.