۵ عامل اصلی حفظ سلامت در فصل تابستان

کارشناسان بهداشتي رعايت پنج نکته، افزايش استفاده ازمواد پتاسيم دار، نوشيدن مايعات کافي، مصرف غذاي سبک و کم حجم، مصرف نکردن فست فود و غذاي رستوران هاي بين راهي درسفر و دور ماندن از نور خورشيد در ساعات داغ روز (?? تا چهار بعدازظهر) را ازعوامل اصلي حفظ سلامت در تابستان مي دانند.

شهزاد محمديان کارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني گفت: مواد حاوي پتاسيم از گرما زدگي در تابستان جلوگيري مي کند بنابراين مصرف مواد غذايي سرشار از پتاسيم مانند سبزيجات و ميوه ها سلامتي فرد در فصل گرما را تضمين مي کند.

وي افزود: از قديم همزمان با فرا رسيدن فصل تابستان توجه به تغذيه تابستاني و دريافت مواد غذايي سالم در ميان خانواده ها از اهميت بسزايي برخوردار بوده است.

به گفته اين کارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني، گرماي بيش از حد در روزهاي تابستان انرژي و آب بدن را مي کاهد و ضروري است تا به سرعت اين کمبودها در سيستم بدن انسان جايگزين شود.

محمديان در مورد استفاده مواد غذايي مورد نياز تابستان اظهارداشت: پتاسيم از مواد معدني است که بايد همزمان با افزايش تعريق در روزهاي گرم تابستان جبران شود.به عبارت ديگر بدن هنگام تعريق مواد معدني با ارزشي مانند پتاسيم، سديم و منيزيم را از دست مي دهد پس ضروري است که اين مواد به سرعت در بدن جبران شوند.

به گفته وي، پتاسيم در انواع ميوه ها و سبزيجاتي چون، کاهو، کرفس، خيار، اسفناج، زرد آلو، خربزه، هندوانه گل کلم، کلم بروکلي قارچ و گوجه فرنگي و غيره يافت مي شود.

محمديان افزود: سديم و پتاسيم دو عنصر بسيار مهم براي حفظ فشار خون و عملکرد سيستم عصبي، اسکلتي و سلامت قلب هستند البته جبران مواد معدني سديم به راحتي در بدن با مصرف مواد غذايي و نمک و همچنين لبنيات وجود دارد. آب ميوه هاي طبيعي نيز که در منازل تهيه مي شود حاوي پتاسيم است.

کارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني اضافه کرد: همچنين منيزيم براي حفظ فعاليت طبيعي ماهيچه ها و اعصاب، ضربان قلب و استحکام استخوان ها ضروري است و کمبود آن در بدن بي اشتهايي، تهوع، استفراغ، افسردگي و ناراحتي عصبي به همراه دارد.

به گفته محمديان، منيزيم در موز، انواع لوبيا، عدس، جو و سبوس برنج يافت مي شود.