نتایج جالب یک تحقیق درباره اعتیاد زنان و وابستگی به شیشه

يک پزشک اورژانس اجتماعي گفت: زنان 19 برابر بيشتر از مردان در شرايط مشابه معتاد مي‌شوند.  رضا اسحاقي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: تحقيقات نشان مي‌دهد که حتي يک بار مصرف شيشه مي‌تواند مصرف کننده را به نابودي و حتي مرگ نزديک کند.

وي با بيان اينکه تحقيقات اندکي که در خصوص مخدر شيشه وجود داشت موجب شد در اعتياد آور بودن آن شک و شبه ايجاد شود، افزود: در گذشته براين موضوع که مصرف شيشه اعتياد آور است يا نه؟ تفاوت نظر وجود داشت اما در حال حاضر به صورت يقين مشخص شد که حتي مصرف کم شيشه اعتيادآور است.
اين پزشک اورژانس اجتماعي با بيان اينکه مصرف کنندگان "مرد" مواد مخدر به مراتب بيشتر از زنان است، اضافه کرد: با وجود اينکه زنان گرايش بيشتري به مصرف شيشه دارند و در اکثر موارد بيشتر از مردان اغفال مي‌شوند، اما به طور کلي از هر هفت مرد يک زن مصرف کننده مشاهده مي‌شود.
اسحاقي با اشاره به اينکه تئوري‌هاي مختلفي وجود دارد که چرايي مصرف مواد مخدر به ويژه شيشه در زنان را نشان مي‌دهد، تصريح کرد: يکي از مواردي که در خصوص علل گرايش به مصرف مواد مخدر بيان مي‌شود، تفاوت هورمون‌هاي جنسي است و تحقيات نشان مي‌دهد هورمون‌هاي جنسي زنانه وابستگي بيشتري نسبت به مواد مخدر در مقايسه با مردان ايجاد مي‌کند.
وي باورها و شايعات نادرست را از ديگر علل گرايش زنان به مواد مخدر عنوان کرد و گفت: بيان فوايدي مانند شفاف شدن پوست، پر پشت شدن موها، لاغري و تناسب اندام و غيره شايعاتي است که در ميان زنان رواج يافته است تا آنان را به سمت مصرف شيشه سوق دهد.
اين پزشک اورژانس اجتماعي ادامه داد: برآوردهاي آماري ديگر توضيح مي‌دهد در صورتي که زن و مرد در شرايط مشابه مصرف مواد مخدر قرار گيرند، احتمال ابتلا زن به مصرف مواد به مراتب بيشتر از مرد است و زنان 19 برابر بيشتر از مردان در شرايط مشابه معتاد شده‌اند.
اسحاقي به اثرات مخربي که شيشه بر فعاليت مغز دارد اشاره کرد و افزود: بر اساس نتايج نهايي، توهم‌هاي پس از مصرف شيشه به مراتب بيش از ساير مواد مخدر است ومصرف اين مخدر حتي منجر جنون مي‌شود.
وي نقش خانواده‌ها را در حمايت از افراد آسيب ديده حياتي دانست و خاطر نشان کرد: نقش خانواده در پيشگيري از اعتياد مهم است و در 84 درصد موارد علت گرايش افراد به مواد مخدر سهل انگاري والدين نسبت به وضعيت فرزندان است.
اين پزشک اجتماعي تصريح کرد: يکي از علت‌هاي گرايش افراد به مصرف مواد مخدر عبور از پل سيگار و قليان است و والدين بايد در اين خصوص هوشيار باشند.